Karakter Exclusieve Vloeren
John Koopmanschap en Paul Dirksen van Karakter Exclusieve Vloeren: ‘Als wij heel eerlijk zijn, kwamen we bij De Coop & Haegen alleen informeren naar welke zakelijke structuur het beste geschikt zou zijn voor ons nieuwe bedrijf in exclusieve houten vloeren en gietvloeren. Met, achteraf gezien, toch een wat traditioneel beeld van ons bedrijfsconcept. Terwijl onze doelgroep de laatste jaren juist volkomen anders is gaan denken. Tijdens het DNA traject hebben we die laatste conclusie omgezet in een ‘winkel van de toekomst’. Een die uitgaat van beleving en toegevoegde waarde, in plaats van een plek waar alleen producten worden verkocht. Bovendien hebben we heel praktisch in kaart gebracht wat we moeten doen om ons bedrijf op de juiste manier vorm te geven en in de markt te zetten. Inclusief de gewenste zakelijke structuur. Dat heeft ons allebei energie gegeven. En we zijn meteen aan de slag gegaan. Want we moeten het als ondernemers natuurlijk wel zelf doen.’
Intra Lighting
Erik de Gooijer, eigenaar van Intra Lighting Benelux: ‘Ik heb, als ik eerlijk ben, wel wat opgezien tegen de overstap naar De Coop & Haegen als nieuwe accountant. Met name op administratief/cijfermatig vlak. Want hoeveel vertrouwen je ook hebt, je moet altijd zien hoe zoiets in de praktijk verloopt. Maar die zorg is volkomen ongegrond gebleken. De overstap is op alle fronten snel en rimpelloos verlopen. Ook qua onderlinge samenwerking. Dat is een prettig gevoel en geeft vertrouwen naar de toekomst toe. Bovendien is het DNA-traject – dat wij met het hele management hebben doorlopen – bijzonder leuk en nuttig gebleken. Want zo hebben we samen in één intensieve dag onze eigen toekomst en ambitie nóg een stuk strakker en duidelijker kunnen formuleren. En hebben we keuzen gemaakt waar we anders waarschijnlijk niet of pas véél later aan toe waren gekomen.’
Hockey Republic
Remt Melles, eigenaar van Hockey Republic: ‘Hockey Republic staat en groeit. Maar het bouwen aan een geweldig bedrijf is nooit klaar. Het blijft steeds weer opnieuw ‘stoppen, corrigeren en weer doorgaan’. Samen met de medewerkers. Dus hebben we met zijn dertienen een DNA-traject gedaan. Een toegevoegde waarde die ik de afgelopen tien jaar niet bij een accountant ben tegengekomen. Wij hebben zo samen van buiten naar binnen gekeken en – mede gebruik makend van alle bouwstenen die we al hadden - in kaart gebracht wat wij moeten doen om succesvol te blijven. En wat we van elkaar kunnen, mogen en moeten verwachten. Hierdoor is de toekomst van Hockey Republic de toekomst van ons allemaal geworden. En hebben we een gezamenlijk gedragen beeld van hoe we die kunnen en moeten vormgeven. In onze belevingswerelden in Utrecht, Haarlem, Breda en Bussum. Vanuit de wil om te winnen. Als team. Net als op het hockeyveld.’
Mondhygiënepraktijk Fundamentals 't Gooi
Angela Dijs, eigenaar van mondhygiënepraktijk Fundamentals ’t Gooi: ‘Ik heb al veel eerder geleerd dat het geen kwaad kan om business- professionals mee te laten kijken naar je bedrijf. En dus hoefde ik niet lang na te denken, toen De Coop & Haegen mij vertelde over hun DNA-Management aanpak. Al helemaal niet omdat de combinatie van complete financiële dienstverlening èn de DNA-aanpak mij qua maandbedrag nauwelijks meer kost dan ik in het verleden voor de oude accountancy en fiscale service betaalde. Het is weliswaar niet mijn ambitie om als bedrijf enorm te groeien, maar ik wil wel onderscheidend zijn in de markt. De juiste relatie hebben met de patiënten en de juiste initiatieven ontplooien. En natuurlijk weet ik dat je dát alleen ‘van buiten naar binnen’ in beeld kan brengen. Maar de DNA-dag heeft desalniettemin mijn hersenen laten kraken. Op een goeie manier. Want niet alleen hebben ik zo een goeie, reële en spannende toekomstvisie voor Fundamentals kunnen formuleren, er is ook een ontzettend leuk en vernieuwend concept op tafel gekomen. Waarvan ik denk dat het heel leuk is om dat erbij te gaan doen.’
BluePrint
Maarten Roodenburg en Floris Zwolsman van Blueprint Eyewear: ‘Wij zijn jonge ondernemers en enthousiast bezig met de ontwikkeling van ons bedrijf in de markt voor zonnebrillen en skibrillen. Van productie tot online-marketing, alles pakken we op. Maar kunnen advies van ervaringsdeskundigen goed gebruiken. Daarom zijn wij bijzonder blij met het beleid van De Coop & Haegen om jonge ondernemers in de omgeving van Bussum actief te ondersteunen. Zij hebben ons de gelegenheid gegeven een compleet DNA-traject te doorlopen. Wat voor ons niet alleen heel spannend was, maar ook richting, duidelijkheid en structuur heeft gebracht. En nieuwe invalshoeken waar we nog niet aan hadden gedacht. Bovendien bleken ons beider ideeën veel meer overeen te komen dan we aanvankelijk hadden gedacht. Dus hebben we nu een gezamenlijk beeld van waar we met Blueprint naar toe willen. En kijken wij uit naar de kwartaalmeetings, waarin we de voortgang van onze DNA-Managementagenda gaan bespreken. Want met De Coop & Haegen hebben we een ervaren vertrouwenspersoon in huis gekregen. Terwijl we toch zelf volledig de regie behouden. Precies zoals wij ons dat hebben voorgesteld, toen we besloten ons bedrijf op te richten.’
Style Shutters
Gert-Jan Splinter, eigenaar van StyleShutters: ‘Als ondernemers zie je kansen. En als je niet uitkijkt, spring je overal op in en versnippert je aandacht. Het DNA-traject bij De Coop & Haegen heeft ons focus gebracht. Wij hebben tijdens die ene dag fundamentele besluiten genomen over onze bedrijfsvoering. Keuzen gemaakt die ons in een betere commerciële positie brengen, maar ook voor onze partners positief uitpakken. Die keuze hadden wij zelfstandig nooit zo gemaakt. Laat staan op papier gezet. Hierdoor hebben wij een nieuw perspectief gecreëerd en een nieuwe uitdaging geformuleerd. Met een scherpe managementagenda als eenvoudig te hanteren leidraad’.
Haarwerkspecialist in Balans
Monique van Zijtveld, eigenaar van Haarwerkspecialist in Balans: ‘Ik zie de markt voor haarwerken ingrijpend veranderen. Doordat chemotherapie steeds meer lokaal bij mensen wordt toegepast, komt – gelukkig voor deze mensen - kaalheid als gevolg daarvan steeds minder voor. Daar staat tegenover dat mannelijke kaalheid bij vrouwen juist snel toeneemt. Dus ontstaat een nieuwe doelgroep, die anders moet worden benaderd. Het DNA-traject heeft mij enorm geholpen scherp te krijgen welke stappen wij moeten zetten om op deze fundamentele marktverandering in te spelen. En het heeft meteen resultaat opgeleverd. In de vorm van nieuwe klanten, maar ook in de vorm van kostenbesparing. Bovendien heeft De Coop & Haegen ervaring op het gebied van marketing in huis, waarop ik – als het nodig is – kan terugvallen’.