Iedereen heeft het erover: de decemberdrukte. We naderen het einde van de maand en dat betekent dat er op de valreep doorgaans nog een boel geregeld moet worden. Geïnspireerd door het chronisch tijdgebrek van ondernemers in deze feestperiode wil ik vandaag de parallel trekken met de boekhouding. Te vaak versturen ondernemers hun facturen namelijk te laat. En dat blijft niet zonder gevolgen.
Te laat factureren, ken de consequenties
Wanneer je de factuur te laat verstuurt geef je in wezen een tweetal signalen af.
1. "Wij hebben het geld niet zo hard nodig, dus de betaling heeft niet zo'n haast". Is het je wel eens opgevallen dat opdrachtgevers een te laat verstuurde factuur respectievelijk vaker te laat voldoen? Wanneer je laat factureert, verwacht dan niet vooraan te staan bij de betalingsronde.
2. Grote kans dat de ontvanger van de verlate factuur niet meer scherp op het netvlies heeft wat er ook alweer was afgesproken en afgenomen. Bovendien betaalt een tevreden opdrachtgever in de regel graag je factuur op tijd.
Mijn 3 tips voor een tijdige facturatie
Met stip op nummer 1: discipline. Je administratie valt en staat ermee. Het gaat niet om de factor tijd, maar om de factor _prioriteit_. Realiseer je dat het voltooien van je administratie een voldaan gevoel geeft; je hebt je zaken op orde en zicht op de geldstroom.
2. Automatisering van de facturatie
Een goed online boekhoudpakket neemt jou het werk uit handen. Mijn advies luidt om bij ingebruikname van het systeem kennis te nemen van alle slimme features waarmee het systeem het jou makkelijk kan maken. Daar heb je iedere facturatieronde opnieuw profijt van.
3. Focus
Deze tip geldt niet alleen voor de boekhouding, maar voor het totale ondernemerschap. Handel direct af wat je in handen hebt. Ga écht zitten voor je administratie, dan ben je er binnen mum van tijd doorheen. Houd focus op wat je doet. Als je met de administratie bezig bent, dan ben je met niets anders bezig dan dat.